Ajankohtaista - Aikon

Kreate rakensi Ainolan aseman tuulisuojat Aikon® teknologian avulla

Kirjoittanut Tiia Li | 30.1.2025 12:32:09

Kreate toimi Väyläviraston tilaaman, Helsinki-Riihimäki ratahankkeen, Järvenpään Ainolan aseman pääurakoitsijana. Kohde on osa Helsinki-Riihimäki ratahankkeen 2. vaihetta, jossa rakennetaan 2020–2028 aikana lisäraiteet Kerava-Järvenpää ja Järvenpää-Jokela välille.

Väylävirasto vastaa Suomen maantie- ja rautatieverkoston sekä vesiväylien kunnossapidosta ja parantamisesta. Tämä sisältää teiden, ratojen ja vesireittien turvallisuuden, toimivuuden ja kestävyyden varmistamisen.

Helsinki-Riihimäki ratahankkeen vaihe 2: Ainolan aseman parantaminen

Järvenpään Ainolaan rakennetaan uusi juna-asema. Ainolan uudelle asemalle rakennetaan uudet laiturit ja alikulkukäytävä, joka yhdistää laiturit esteettömästi. Aseman rakentaminen liittyy lisäraiteiden rakentamiseen Kytömaan ja Ainolan välille. Kreate vastasi uuden itäinen lisäraiteen ja laiturin rakentamisesta, jotka otettiin käyttöön aikataulun mukaisesti joulukuussa 2024.

Tuulisuojien lasituksiin valmistettiin kustomoitu lasitusratkaisu Aikon® teknologialla

Aseman laiturille rakennettiin tuulisuojia matkustajien viihtyvyyden parantamiseksi. Tuulisuojat valmistettiin Aikon® polykarbonaattilevystä, joihin painettiin arkkitehdin suunnittelemat kaislakuviot.

”Grafiikka oli hyvä ja siisti.”, kertoo Kreaten työmaapäällikkö Jani Riekkinen.

Polykarbonaattilevylle digitaalisesti painettu grafiikka on erinomainen tapa kehittää kaupunkiympäristöä, sillä se lisää elävyyttä huomattavasti. Digitaalisesti painetut kuviot laminoidaan kahden Aikon® polykarbonaattilevyn väliin mikä takaa niiden kestämisen vaihtelevista sääolosuhteista huolimatta.

Grafiikan painomenetelmä

Infraratkaisujen kuvioinnit läpinäkyville polykarbonaattilevyille voidaan toteuttaa silkkipainamalla tai digitaalisesti painamalla.

”Digiprinttaus vaikutti hyvin pätevälle menetelmälle, kun halutaan tarkkaa kuviota. Myös kuvion saaminen läpikuultavaksi oli eduksi lopputulokselle, kun haluttiin ettei kuvio peitä täysin näkyvyyttä.” kertoo projektin arkkitehtinä toiminut Tanja Auresmaa, Afry.

”Kun grafiikka painetaan digitaalisesti silkkipainon sijaan, niiden sävymaailmaa on tarvittaessa helppo säätää.”, jatkaa Aikolonin asiakaspäällikkö Stina Puolakanaho.

Projektin arkkitehti oli tyytyväinen valittuun painomenetelmään. ”Grafiikassa käytetty painomenetelmänä oli minulle uusi, mutta aion todennäköisesti käyttää sitä jatkossakin”, kertoo Tanja Auresmaa.

Aikon® polykarbonaatti on kestävä lasitusmateriaali ja helppo asentaa

Aikon® polykarbonaatti on äärimmäisen kestävä materiaali iskulujuutensa ansiosta. Lasiin verrattuna polykarbonaatin iskulujuus on 200 kertaa parempi ja tuulisuojiin laminoidun ratkaisun 400 kertaa parempi.

”Aikon® polykarbonaattiin ei tule ikävännäköisiä hämähäkin seittejä, mikäli siihen kohdistuu iskuja, kuten karkaistun lasin kohdalla voi käydä.”, toteaa Stina Puolakanaho.

Iskulujuutensa ansiosta Aikon® polykarbonaatti on myös helppo asentaa ja saman huomasi Kreate tuulisuojien asennusvaiheessa.

”Levyjen asentaminen onnistui hyvin. Käsittely oli merkittävästi helpompaa työmaaolosuhteissa verrattuna lasiin. Lasit rikkoutuvat paljon helpommin ja aiheuttavat päänvaivaa asennuksessa.”, kertoo Jani Riekkinen.

Polykarbonaattia on myös helppo työstää, tarvittaessa jopa työmaaolosuhteissa.

”Levyjen työstettävyys työmaalla oli muutenkin hyvä, sillä niihin pystyi tekemään esimerkiksi listojen asentamiseen tarvittavia reikiä suoraan työmaalla. Tämä helpotti merkittävästi asennusta.”, Riekkinen jatkaa.

Mutkaton yhteistyö

Toimittajien kartoituksessa Aikolon osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi ja Kreaten Riekkinen on ollut tyytyväinen yhteistyöhön. Lasitusten toimitusaika oli riittävä ja aseman laituri valmistui aikataulussa.